بررسی سیره و اندیشه های امام علی بن ابیطالب(ع)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده مهدیه قبادی
- استاد راهنما مصطفی پیرمرادیان اصغر منتظرالقایم
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
پژوهش پیش¬رو با تکیه بر منابع دست اول تاریخی و بهره گیری از تحقیقات نوین بر آن است تا سیره و اندیشه های اجتماعی امام علی(ع) در برقراری عدالت اجتماعی را ارائه دهد. برای دستیابی به این هدف و فهم بهتر اندیشه ها و عملکرد امام ابتدا اوضاع اجتماعی جامعۀ امام علی(ع) تبیین شده است. جامعۀ سال سی و پنج هجری جامعه ای است متفاوت با جامعه ای که رسول اکرم(ص) به یادگار گذاشت . قبیله گرایی وتفاخر به ارزشهای قومی – قبیله ای ، نژادگرایی و برتر دانستن عرب از عجم و مادّی گرایی ویژگیهای عرب جاهلی است که در زمانۀ علی (ع) از نو سر بر آورده است. علاوه بر آن در این زمانه بدعتهای خلفا سنت و الگوی مورد پذیرش و اسرائیلیات و گفته های اهل کتاب جزء دین به شمار می رود. کشورگشائیها و رویارویی با فرهنگ¬های دیگر،رفاه طلبی و زراندوزی را جایگزین تبلیغ اسلام و شهادت طلبی کرده است. فقدان آزادی اجتماعی مردمان را نسبت به سرنوشت جامعه بی تفاوت نموده به انزوا کشانده است. تبعیضات اقتصادی مردمان را در دو گروه فقیر و ثروتمند تثبیت کرده است. امام علی(ع) رهبری چنین جامعه ای را تنها با اندیشۀ اصلاحات برای برقراری عدالت اجتماعی پذیرفت. او مبنای اندیشه خود برای برقراری عدالت اجتماعی را بر آموزۀ قسط و عدالت قرآن و سخنان و تلاشهای رسول خدا (ص) در این مسیر استوار کرد. حضرت ناچار شد سیره خود را نیز بر اصلاحات اجتماعی جهت برقراری عدالت اجتماعی بنا نهد تا جامعۀ الگو را برای بشریت بنیان گذارد، چه در جامعۀ نابسامان برقراری عدالت اجتماعی ممکن نیست. او با برنامۀ حذف بدعتها بر مبنای قرآن و سیرۀ نبوی و ترویج خردگرایی و آزاد اندیشی ، زدودن سنتهای نادرست و خرافات از اذهان، تربیت دینی مردم برای تشخیص سنت از بدعت ، نفی رفاه طلبی و تفاخرات نژادی و قبیله ای اصلاح فرهنگ جامعه را آغاز کرد. در مسیر اصلاحات سیاسی ضمن عزل کارگزاران ناشایست و گماشتن کارگزاران شایسته با ارائه دستورالعملهای حکومتی ، اصلاح نگرش کارگزاران نسبت به مردم و نظارت بر عملکرد ایشان گام برداشت. برابرسازی مردمان در بهره وری از درآمدهای عمومی و بازگرداندن اموال غارت شده بیت المال نیز از عملکردهای امام در اصلاحات اقتصادی است. اجرای سه راهکار کلان- برابر نمودن همۀ انسانها در برابر قانون، دادن آزادی اجتماعی به ایشان و فقرزدایی – برای به سامان آوردن همه عرصه های جامعه و برقراری عدالت اجتماعی موثر افتاد، اما قاعدین، پیمان شکنان جمل، ستمگران شام و خوارج- که چهار جریان مخالفت با علی (ع) را رهبری کردند – و فرار مردمان به شام در اثر غارتهای شامیان و غیره و سستی باقیماندگان در همراهی علی(ع) موانع امام در ادامۀ این مسیر شدند.
منابع مشابه
بررسی مبانی و الزامات آزادی سیاسی در اندیشه و سیره امام علی علیه السلام
آزادی سیاسی، یکی از مهمترین مفاهیم کلیدی علوم سیاسی و از نیازهای اساسی در حقوق مدنی و سیاسی بهحساب میآید بااینوجود، تفاسیر متعددی از سوی اندیشمندان، فلاسفه و نخبگان سیاسی، سیاستگذاران و کنوانسیونها و معاهدات بینالمللی در مورد تعریف ابعاد و ماهیت آن ارائهشده که در مواردی نیز با تعارضات جدی همراه بوده است. در این میان، با توجه به مناقشات علمی و نظری که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران...
متن کاملمبانی اندیشه سیاسی امام ابوحنیفه در دفاع از قیامهای علویان (زید بن علی و ابراهیم بن عبدالله)
شرایط دشوار سیاسی و اجتماعی علویان در طول دوره امویان و عباسیان، حمایت افراد سرشناس را نسبت به قیامهای آنان دربر داشت. یکی از آن افراد، امام ابوحنیفه است. حیات سیاسی او، آکنده از وقایع سیاسی، از جمله انتقال قدرت از امویان به عباسیان و قیامهای علویان بود. ابوحنیفه، به دلیل اندیشههای اعتراضی و فساد حکومتهای زمانه، هیچگاه مناصب حکومتی را قبول نکرد. این مقاله با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی و با طرح ...
متن کاملجایگاه مصلحت در سیره و سخن امام علی (ع)
اسلام دین خاتم است و این امر مستلزم ظرفیت این دین آسمانی در پاسخ به نیازهای بشر در همه زمانها، مکانها و شرایط مختلف است. بخش عظیمی از این ظرفیت معلول اصل مهم مصلحت حکیمانه و منطبق با فطرت است. در سیره و سخنان امام علی(ع) این اصل مهم از جایگاه ویژهای برخوردار است به گونهای که با استناد به آن میتوان به رهیافتهای نوینی در اینباره نائل شد. مصلحت شامل مصالح دین و جامعه هر دو میشود. شیوه مصلح...
متن کاملبن مایه های وجاهت حکومت در اندیشه و سیره امیرالمومنین علی (علیه السلام)
نظام های سیاسی همواره برای مشروع جلوه دادن سلطه و حکمرانی خود به دلایل و ابزارهای متفاوتی متوسل می شوند تا از یک سو سلطه موجود را موجه نشان داده و از سویی دیگر با آگاه نمودن مردمان از جنین وجاهتی موجبات اطاعت سیاسی آنان را فراهم نمایند.اینکه حکومت با چه خاستگاه و منشای مشروعیت سیاسی می یابد و می تواند به عنوان سازمان و نهادی که حق استفاده از قدرت و اقتدار را دارد، بحث اصلی این پژوهش است.
15 صفحه اولحقوق بشر دوستانه در سیره امام علی علیه السلام
یکی از نکات مهم در جنگها رعایت حقوق زنان، کودکان، سالخوردگان و افراد ناتوان است که از آن با عنوان حقوق بشر دوستانه(Humanitarian Law) یاد میشود. سازمانها گروهها و افرادی در نقاط مختلف جهان تحت این عنوان فعالیت میکنند. شناخت جایگاه این قانون در اسلام و تبیین مفاد آن در سیره علوی از اهمیت ویژهای برخوردار است. رعایت اصول جوانمردانه، خودداری از روشهای غیرمتعارف در جنگها، حمایت از زنان ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023